Fangstjournalen er udviklet i samarbejde med DTU Aqua. Den første spæde idé blev født en kold januar-dag i 2012. Sidenhen er der både blevet udviklet en web-baseret løsning og en mobil-løsning, der kører på både Android og iPhone. Faktisk er vi nu på version 2 af den mobile app, som har fået en fuldstændig overhaling på både layout og underliggende arkitektur.
Løsningen er i dag baseret på en XPages baseret web-løsning og en mobil-løsning, der er udviklet i Microsoft Xamarin. Bag det hele ligger en Couchbase database, som er en dokumentorienteret database med potentiale til at vokse meget stor og stadigvæk levere gode svartider. Den mobile app og databasen synkroniserer opdateringer nærmest omgående - når der er netværksforbindelse. Hvis ikke app'en har forbindelse til omverdenen, så opsamler den blot oplysninger fra fisketuren, og når der igen er forbindelse til serveren, så bliver alle ændringer synkroniseret over på serveren.
Over de seneste år er løsningen udvidet med faciliteter rettet mod lystfiskerforeninger og deres medlemmer og senest sammenslutninger, som styrer det danske laksefiskeri. Faktisk har vi fra 2021 håndteret laksekvoten for de første af sammenslutningerne. Det betyder, at app'en håndterer al indrapportering automatisk, samt viser lystfiskeren, hvad der aktuelt er tilbage af fisk på kvoten for det fiskevand, som han eller hun befinder sig i. Alle disse ekstra faciliteter sker naturligvis kun med brugerens accept.
Vi har i dag rundet 14.000 brugere på løsningen, som nu bidrager med deres fisketure og fangster til DTU Aquas videnskabelige arbejde!
Gennem et længere samarbejde med European House of Quality har vi lavet mange kundetilpasninger til det anerkendte og populære Sherlock Web system. Typisk er tilpasningerne til formularer til indrapportering af afvigelser, nye oversigter, optimeringer ift. den enkelte kundes brug af systemet - eller helt nye funktioner, som naturligt hører sammen med systemet.
Vi har lavet mange integrationer til ERP-systemer, så kunderne opnår mindre taste-arbejde og større genbrug af data, som allerde findes i virksomheden. Disse tilpasninger bliver typisk lavet til HCL XPages og kode til integration i Java.
Hos flere kunder har vi fungeret som en "forstærkning" i forbindelse forskellige projekter.
Det er lidt en svær størrelse at beskrive, men de forskellige udfordringer kan dække kompetent sparring til en kommende, ny ekstern leverandør af et system. Det kan også være sparring til fremtidig IT strategi eller fejlsøgning ifm. et akut opstået problem udenfor det normale arbejdsområde for kunden (f.eks. virus-angreb).
Der er ikke nogen facit-liste, så spørg os! Og hvis ikke vi selv mener, at vi kan hjælpe - så kender vi måske nogen, der kan!
Mange kunder har gennem tiden kørt Notes/Domino. Og under IBM's manglende fokus på platformen har mange også valgt at "lade stå til" og blive på den version, som fungerede for dem.
Flere har dog på det seneste oplevet, at de har været nødt til at opdatere operativsystemet som Domino kører ovenpå - og dermed været nødt til at opdatere.... Med HCL's overtagelse af Notes/Domino er der kommet en helt anderledes aktiv udvikling med prokterne!
Vi har på det seneste hjulpet flere kunder med at opgradere fra version 6.5.4 og 7.0.3 til HCL Domino version 11.0.1 - og alt kører bare videre!!! Naturligvis har vi så udnyttet mange af de nye features for at give brugerne endnu bedre svartider og oppetid!